اخبار اخبار فن آوری

رسوایی فیس بوک – درز اطلاعات شخصی 87 میلیون کاربر

رسوایی فیس بوک (درز اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر)
نوشته شده توسط محمد رضایی یزدی

سرویس خبری ایران اپس: مارک زاکربرگ، مدیر عامل اجرایی و موسس شبکه اجتماعی فیس بوک از درز اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر خود عذرخواهی کرد. وی در برابر نمایندگان کنگره آمریکا  بار دیگر مسئولیت درز اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک و استفاده از این اطلاعات برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده گرفت. زاکربرگ در پاسخ به سوال دو تن از نمایندگان آمریکا در مورد این رسوایی گفت: "اشتباه من بود و از این بابت متاسفم."

عذرخواهی مارک زاکربرگ از کاربران فیس بوک

گفته می شود اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر فیس بوک که اکثر آنها جزء شهروندان آمریکایی هستند بدون اجازه آنها توسط موسسه کمبریج آنالیتیکا و برای مقاصد انتخاباتی مورد تحلیل قرار گرفته است. نمایندگان کنگره آمریکا در جلسه پرسش و پاسخی که با مارک زاکربرگ مدیر عامل اجرایی فیس بوک داشتند خواهان حفاظت بهتر از حریم شخصی کاربران این شبکه اجتماعی شدند. بیل نیلسن یکی از نمایندگان ارشد کنگره در این باره گفت: "اگر فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی در عملکرد خود شفافیت نداشته باشند هیچ یک از ما حریم خصوصی نخواهیم داشت. اگر آنها نمی توانند از نقض حریم شخصی کاربران شان جلوگیری کنند ما خودمان مستقیما وارد عمل خواهیم شد."
 

چگونگی دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک

گفته می شود کمبریج آنالیتیکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز همکاری داشته به کمک یک اپلیکیشن پرسشنامه به اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک دسترسی پیدا کرده است. کاربرانی که این اپلیکیشن را نصب کرده بودند می توانستند با حساب کاربری فیس بوک خود در آن ورود (لاگین) کنند.

آمار کاربران فیس بوک که از اطلاعات شخصی شان بدون اجازه آنها استفاده شده است

این در واقع به کمبریج آنالیتیکا امکان می داده تا با همکاری خود فیس بوک به اطلاعات شخصی کاربران که اکثر آنها جزء شهروندان آمریکا بوده اند (تصویر فوق را ببینید) دسترسی پیدا کرده و متناسب با ویژگی های شخصیتی هر کاربری برایش تبلیغات سیاسی ارسال کند. بنا به گفته مدیران فیس بوک اطلاع رسانی به کاربرانی که اطلاعات شان در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته از روز دوشنبه ۹ آوریل 2018 (20 فروردین 97) آغاز شده است.
 

افزایش بی اعتمادی کاربران به فیس بوک

خبر افشای اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر فیس بوک باعث ایجاد موجی از بی اعتمادی بین کاربران این شبکه اجتماعی شده است. بسیاری از کاربران فیس بوک پس از رسوایی های اخیر دیگر به امنیت این شبکه اجتماعی اطمینان ندارند. کاربران، فیس بوک را به خیانت در امانت متهم کرده اند و اعلام کرده اند که فیس بوک موظف بوده در برابر هر نهاد یا موسسه ای حتی برای انجام ضروری ترین تحقیقات از اطلاعات شخصی کاربرانش محافظت میکرده است.

آمار اعتماد کاربران به شبکه های اجتماعی و غول های فناوری

نتایج یک نظرسنجی از کاربران آمریکایی در مورد بی اعتمادی شان به شبکه های اجتماعی و غول های فناوری در 10 سال گذشته نشان می دهد که فیس بوک با اختلاف فاحشی بیشترین میزان بی اعتمادی را به خود اختصاص داده است (تصویر بالا را ببینید).
 

احتمال ذخیره ویدیوهای منتشر نشده کاربران توسط فیس بوک

کاربران فیس بوک ادعا کرده اند که ویدیوهای قدیمی آنها حتی آنهایی که با دیگران به اشتراک نگذاشته اند نیز توسط فیس بوک نگهداری می شوند. این موضوع در مورد ویدیوهای بعد از سال 2008 صدق می کند و شامل ویدیوهایی می شود که توسط ضبط کننده وبکم (وبکم ریکوردر) فیس بوک ضبط شده ولی به هر دلیلی توسط کاربران به اشتراک گذاشته نشده اند. اگر ذخیره این ویدیوها توسط فیس بوک واقعیت داشته باشد باز هم نمونه دیگری از نقض حقوق کاربران توسط این شبکه اجتماعی خواهد بود. البته فیس بوک در این مورد اظهار بی اطلاعی کرده و در حال بررسی مسئله است.
 

خداحافظی استیو وازنیاک از فیس بوک

استیو وازنیاک یکی از بنیانگذاران شرکت اپل به دلیل استفاده نادرست فیس بوک از اطلاعات شخصی کاربرانش برای همیشه از این شبکه اجتماعی خداحافظی کرد. وی  در گفتگو با خبرگزاری USA Today نگرانی خود را از سوء استفاده فیس بوک از اطلاعات شخصی کاربرانش اعلام کرد و در حمایت از اظهار نظر اخیر تیم کوک مدیر عامل اپل در مورد فیس بوک گفت: "اپل از محصولات خود درآمد کسب می کند‌ نه از شما اما در فیس‌ بوک شما محصول هستید."

خداحافظی استیو وازنیاک یکی از بنیانگذاران شرکت اپل از فیس بوک

استیو وازنیاک معتقد است فیس بوک نباید از اطلاعات شخصی کاربرانش برای نمایش تبلیغات استفاده کند. او ترجیح می دهد بهای خدمات فیس ‌بوک را پرداخت کند تا اینکه اطلاعات شخصی اش توسط این شبکه اجتماعی رایگان مورد سوء استفاده واقع شود.
 

تحریم 24 ساعته فیس بوک و اینستاگرم

تحریم 24 ساعته فیس بوک و اینستاگرم در واقع واکنش کاربران این شبکه اجتماعی به رسوایی های اخیر آن است. بنا به گفته لارا اولمن سخنگوی کارزار فیس بلاک (تحریم فیس بوک) این کارزار نوعی اقدام تنبیهی از سوی کاربران است تا از این پس شبکه های اجتماعی ارزش بیشتری برای اطلاعات شخصی کاربران شان قائل شوند. وی از کاربران فیس بوک و اینستاگرم خواست تا در روز 11 آوریل 2018 (22 فروردین 1397) به مدت 24 ساعت استفاده از این دو شبکه اجتماعی را تحریم کنند.

فیس بلاک (تحریم 24 ساعته فیس بوک و اینستاگرم)
 

پیام جدید فیس بوک برای کاربرانش

فیس بوک اخیرا برای 2.2 میلیارد کاربر خود پیامی با عنوان "محافظت از اطلاعات شما" ارسال کرده است. این پیام حاوی لینکی است که کاربران با کلیک روی آن می توانند ببینند از چه برنامه های فیس بوکی (موجود در منوهای فیس بوک) استفاده می کنند و چه اطلاعاتی را با آنها به اشتراک می گذارند. به این ترتیب کاربران کنترل بیشتری روی این برنامه ها و آنچه که با آنها اشتراک میگذارند خواهند داشت. همچنین می توانند دسترسی گروه ها و افراد ثالث را به صورت کامل به اطلاعات شان در این برنامه ها مسدود (بلاک) کنند.

منابع: engadget ،businessinsider ،phonearena و time
 

جهت دریافت آخرین اخبار فناوری در خبرنامه ایران اپس عضو شوید:

عضویت خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه ایران اپس ایمیل خود را وارد کنید تا از پیشنهادهای ما با خبر باشید
ساخته شده توسطARForms

سرویس خبری ایران اپس: مارک زاکربرگ، مدیر عامل اجرایی و موسس شبکه اجتماعی فیس بوک از درز اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر خود عذرخواهی کرد. وی در برابر نمایندگان کنگره آمریکا  بار دیگر مسئولیت درز اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک و استفاده از این اطلاعات برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده گرفت. زاکربرگ در پاسخ به سوال دو تن از نمایندگان آمریکا در مورد این رسوایی گفت: "اشتباه من بود و از این بابت متاسفم." گفته می شود اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر فیس بوک که اکثر آنها جزء شهروندان آمریکایی هستند…

به این مطلب امتیاز دهید

رسوایی فیس بوک - درز اطلاعات 87 میلیون کاربر - 8

8

امتیاز کل

User Rating: 5 ( 1 votes)

 

نظر بدهید