آموزش ترفندها و راهکارها

31 توصیه برای بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) در موبایل (قسمت چهارم)

31 توصیه برای بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) در موبایل
نوشته شده توسط محمد رضایی یزدی

در مباحث قبلی راجع به تاثیر پیام رسانی (انتقال پیام) در بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) صحبت شد و اکنون مبحث طراحی:

طراحی

توصیه 17: طراحی صفحه ای که مختص موبایل باشد

صفحه فرودی (لندینگ پیجی) که اختصاصا برای موبایل طراحی شده باشد بسیار بهتر از صفحاتی است که در طراحی آنها کاربردها و نمایش در موبایل نیز مد نظر قرار گرفته باشد. دلیل آن هم این است که صفحه ای که اختصاصا برای موبایل طراحی نشده باشد ممکن است بعضی مواقع به خوبی در موبایل نمایش داده نشود در حالی که صفحه ای که چنین خاصیتی داشته باشد در هر شرایطی در موبایل به خوبی نمایش داده خواهد شد. خیلی ها هستند که فکر می کنند طراحی یک صفحه فرود (لندینگ پیج) برای دسکتاپ و بعد هماهنگ سازی آن برای نمایش در موبایل کافی است. اما این یک ایده غلط است.

طراحی صفحه ای که مختص موبایل باشد

در بسیاری از موارد آن چیزی که بازدیدکنندگان انتظار دارند سازگاری کامل یک صفحه با محیط و شرایط موبایل است و این چیزی است که قطعا یک صفحه طراحی شده برای دسکتاپ نمی تواند در تمام موارد پاسخگوی آن باشد هر چند برای موبایل هم بهینه سازی شده باشد. شکل فوق به خوبی نشان می دهد که چطور صفحه ای که اختصاصا برای موبایل طراحی شده (شکل سمت چپ) عملکرد بهتر و قابل قبول تر و همچنین ظاهر بهتری نسبت به صفحه ای دارد که نسخه بهینه سازی شده یک صفحه دسکتاپی برای موبایل است (شکل سمت راست).

توصیه 18: فقط روی یک هدف متمرکز شوید

در هنگام طراحی یک لندینگ پیج موبایلی از هر آنچه که در توان دارید استفاده کنید تا بازدیدکننده را به آن جهتی که می خواهید هدایت کنید و مانع از جلب نظر او به موارد بی اهمیت شوید. این خود میتواند مبحثی مفصل باشد لیکن چند توصیه را به طور مختصر در زیر آورده ایم که عمل به آنها می تواند شما را در این کار یاری دهد. برخی از این توصیه ها در مورد رنگ دکمه هدف (CTA) هستند. (منظور از دکمه هدف دکمه ای است که در نهایت قصد دارید کاربر یا بازدیدکننده آن را کلیک کند؛ دکمه ای مثل دکمه دانلود یا دکمه خرید.)

رنگ دکمه هدف

راز موفقیت در انتخاب رنگ این دکمه پادنمایی (کانترست) با محیط اطراف آن است. سعی کنید رنگ دکمه هدف را طوری انتخاب کنید که از بقیه صفحه کاملا متمایز باشد. اگر نمی دانید چه رنگی را انتخاب کنید طیف زیر میتواند به شما کمک کند به این صورت که هر سری رنگی که در این طیف وجود دارد و بیشتر در تمام صفحه فرود (لندینگ) پیج شما دیده می شود نقطه مقابلش بهترین انتخاب برای رنگ دکمه هدف است.

طیف رنگ های قابل استفاده برای دکمه هدف

نوشته روی دکمه هدف

بهتر است به جای یک کلمه که ممکن است تعابیر یا معانی مختلفی داشته باشد از یک عبارت که به مقصود شما نزدیکتر است استفاده کنید. مثلا اگر کتاب الکترونیکی رایگان برای دانلود دارید و می خواهید بازدیدکنندگان آنها را دانلود کنند به جای دکمه دانلود می توانید از دکمه ای که روی آن عبارت "کتاب رایگان تان را دریافت کنید" نوشته شده استفاده کنید. یا مثلا به جای دکمه خرید از دکمه "اضافه کردن به سبد خرید با تخفیف 25 درصدی" استفاده کنید البته اگر چنین تخفیفی در سایت تان وجود دارد.

نوشته روی دکمه هدف

محل قرارگیری دکمه هدف

محل های مختلف را آزمایش کنید. هر محلی می تواند نتایج خاص خود را داشته باشد به اضافه اینکه این نتایج از یک صفحه فرود (لندینگ پیج) به یک صفحه فرود دیگر می تواند متفاوت باشد. در کل می توانید از سه توصیه زیر استفاده کنید:
– از اینکه دکمه هدف تان را در پایین صفحه یا زیر مطالب بگذارید نترسید.
– دکمه هدف تان را در جاهای شلوغ صفحه قرار ندهید.
– از چندین دکمه هدف استفاده نکنید مگر اینکه تمام آنها یک کاربرد داشته باشند.

اندازه دکمه هدف

بنا به توصیه شرکت اپل حداقل اندازه یک دکمه هدف مناسب باید 44 در 44 پیکسل باشد. دلیل آن هم کاربردی تر بودن دکمه هایی است که به این اندازه هستند و همچنین تعامل آسان با آنها با توجه به سایز متوسط انگشت.

اندازه دکمه هدف

توضیحات مختصر زیر دکمه هدف

این توضیحات می توانند در زیر دکمه هدف بیایند و بازدیدکننده را به کلیک روی دکمه هدف ترغیب کنند یا مانع از صرف نظر کردن او از این کار شوند.

توضیحات مختصر زیر دکمه هدف

حذف لینک به مراجع دیگر

از آنجا که در صفحه موبایل فضای کمتری وجود دارد حذف لینک به شبکه های اجتماعی یا هر منبعی که بازدیدکننده به آن ارجاع داده میشود می تواند باعث بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) شود. در زیر آماری از صفحات فرود مختلف را با و بدون این لینک ها می بییند و همانطور که می بینید عدم وجود لینک های مذکور باعث بهبود نسبی آمار بازدیدکنندگانی شده که عمل هدف را انجام داده اند. توضیح اینکه عمل هدف عملی است که دارنده وبسایت از بازدیدکننده انتظار انجام آن را دارد. مثلا اگر وبسایت یک فروشگاه اینترنتی باشد خرید از فروشگاه میتواند عمل هدف باشد. به میزان کاربرانی که عمل هدف را انجام داده اند اصطلاحا Conversion Rate گفته می شود.

حذف لینک به مراجع دیگر

توصیه 19: استفاده از سرصفحه ها (هدرها) و زیرصفحه های (فوترهای) ثابت

استفاده از سرصفحه ها و زیرصفحه های ثابت در یک صفحه موبایلی می تواند باعث کاربردی تر شدن آن صفحه شود مخصوصا اگر آن صفحه طولانی باشد و بازدیدکننده برای دیدن تمام بخش های آن مجبور باشد چند بار تا پایین صفحه نوردش (اسکرول) کند. اگر لینک ها و گزینه هایی که بازدیدکننده را به سمت عمل هدف سوق می دهند در سرصفحه باشند آنگاه ثابت کردن سرصفحه می تواند باعث تسهیل سوق دادن آنها به سمت عمل هدف شود. بنا به تحقیقی که توسط مجله Smashing Magazine انجام شده منوهای ثابت باعث تسهیل 22 درصدی پیمایش در صفحه می شوند.

سرصفحه ها (هدرها) و زیرصفحه های (فوترهای) ثابت

لطفا توجه داشته باشید از قرار دادن گزینه های اضافی در سرصفحه ها یا زیرصفحه های ثابت خودداری کنید و فقط گزینه هایی را در آنها لحاظ کنید که بازدیدکننده را به سمت عمل هدف سوق می دهند.

توصیه 20: توجه به پنجره های ظاهر شونده (پاپ آپ ها)

ارائه پیشنهادهای جالب و جذاب از طریق پنجره های ظاهر شونده (پاپ آپ ها) حتی در صفحات فرود (لندینگ پیج های) استاندارد هم می تواند کاربردی باشد. با توجه به تحقیق انجام شده توسط MediaBrix (منتشر شده در وبسایت VentureBeat) عکس العمل منفی بازدیدکنندگان به یک تبلیغ تمام صفحه که مابین صفحات دیگر به نمایش در می آید دو برابر بیشتر از پیشنهادی جذاب بوده که به صورت یک پنجره جداگانه ظاهر شده است.

پنجره های ظاهر شونده (پاپ آپ ها)

اگر واقعا همین طور باشد ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و پیشنهادهای مختلف که می توانند برای بازدیدکنندگان جذاب باشند و به صورت یک پنجره ظاهرشونده (پاپ آپ) به نمایش در آیند را آزمایش کنید. شکل فوق نمونه ای از یک پیشنهاد که به صورت یک پنجره ظاهر شونده (پاپ آپ) در سایت Zulily به نمایش در آمده است را نشان می دهد.

توصیه 21: استفاده از آیتم ها و روش های مختلف برای نوردش (اسکرول)

همانطور که می دانید ارائه محتوا به صورت خلاصه در صفحات موبایلی توصیه می شود اما اگر بازدیدکننده خواهان اطلاعات و محتوای بیشتری بود باید بتوانید آن را سریعا در اختیار او بگذارید. یک روش برای انجام این کار استفاده آیتم هایی برای نوردش (اسکرول) سریع در صفحه است. اگر محتوایی که شما در بدنه صفحه موبایلی تان قرار داده اید برای بازدیدکننده کافی نیست می توانید یک دکمه نوردش (اسکرول) سریع به پایین صفحه قرار دهید تا بازدیدکننده با لمس آن سریعا به پایین صفحه هدایت شود و به اطلاعات بیشتری که به آن نیاز دارد دسترسی پیدا کند.

هر چند بنا بر تحقیق انجام شده توسط جیکاب نیلسن با عنوان نوردش (اسکرول) و توجه کاربران وب 80 درصد از وقت شان را صرف تعامل با مطالبی می کنند که در بدنه اصلی یک صفحه وب آمده لیکن با توجه به اینکه محتوای یک صفحه موبایلی مختصر و مفید است اطلاعات و محتوای بیشتر که برخی از بازدیدکنندگان خواهان آن هستند می تواند در پایین صفحه قرار بگیرد و دسترسی به آن با یک دکمه یا یک گزینه نوردش (اسکرول) سریع فراهم شود.

منبع: klientboost.com

31 توصیه برای بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) در موبایل (قسمت اول)
31 توصیه برای بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) در موبایل (قسمت دوم)
31 توصیه برای بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) در موبایل (قسمت سوم)

عضویت خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه ایران اپس ایمیل خود را وارد کنید تا از پیشنهادهای ما با خبر باشید
ساخته شده توسطARForms

در مباحث قبلی راجع به تاثیر پیام رسانی (انتقال پیام) در بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) صحبت شد و اکنون مبحث طراحی: طراحی توصیه 17: طراحی صفحه ای که مختص موبایل باشد صفحه فرودی (لندینگ پیجی) که اختصاصا برای موبایل طراحی شده باشد بسیار بهتر از صفحاتی است که در طراحی آنها کاربردها و نمایش در موبایل نیز مد نظر قرار گرفته باشد. دلیل آن هم این است که صفحه ای که اختصاصا برای موبایل طراحی نشده باشد ممکن است بعضی مواقع به خوبی در موبایل نمایش داده نشود در حالی که صفحه ای که چنین خاصیتی داشته باشد در…

به این مطلب امتیاز دهید

31 توصیه برای بهبود صفحه فرود (لندینگ پیج) در موبایل (قسمت چهارم) - 8

8

امتیاز کل

User Rating: 5 ( 1 votes)

نظر بدهید