اخبار اخبار فن آوری نرم افزار

در حاشیه تغییر قوانین اسنپ (ابهامات و سوء تفاهم ها)

در حاشیه تغییر قوانین اسنپ (ابهامات و سوء تفاهم ها)
نوشته شده توسط محمد رضایی یزدی

سرویس خبری ایران اپس به نقل از خبرگذاری ایرنا: اگر از کاربران اپلیکیشن اسنپ باشید قطعا خبر دارید که به تازگی قوانین و مقررات اسنپ تغییر پیدا کرده و از کاربران خواسته شده که از بخش درباره ما در اپلیکیشن اسنپ حتما از قوانین جدید مطلع شوند. کاری که شاید خیلی از کاربران به دلیل طولانی بودن این قوانین حوصله مطالعه آن را نداشته باشند. اما قوانین جدید چه هستند و چه ابهاماتی در آنها وجود دارد؟ شاید اشاره به تمام این ابهامات در ظرفیت این پست نباشد اما در زیر نگاهی به چند مورد از آنها خواهیم انداخت.

به روز رسانی قوانین اسنپ

عدم توجه به حقوق مسافر یا سوء تفاهم؟

قوانین جدید اسنپ که روز 24 فروردین ماه در وب سایت این شرکت نیز قرار گرفت حاوی بندهای مهمی بود که موجی از سؤالات و انتقادات را در فضای مجازی به دنبال داشت. نگرانی اصلی به تناقض میان بند 16 از ماده 3 و بند 6 از ماده 4 قوانین جدید این شرکت باز می گردد؛ بندهایی که مربوط به حقوق سرویس دهنده و سرویس گیرنده هستند. در بند 16 از ماده 3 قوانین شرکت آمده است: "در خدمات اسنپ کاربر راننده مختار است یک درخواست سفر را بپذیرد یا رد کند. همچنین کاربر مسافر مختار است پس از ارسال درخواست سفر، مشخص شدن راننده و قبل از آغاز عزیمت راننده به نقطۀ مبدأ سفر را انجام دهد یا خیر."

این در حالی است که بند 6 از ماده 4 شرکت که به هزینه ها و پرداخت ها اختصاص دارد آمده است: "کاربر مسافر اگر پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش درخواست توسط یک کاربر راننده، درخواست را لغو کند یا در مکان مشخص‌شده به‌عنوان مبدأ سفر در زمان مشخص حضور پیدا نکند، متعهد به پرداخت مبلغ مورد قبول خواهد بود و یا شرکت مجاز است نسبت به کسر و برداشت مبلغ مذکور از محل اعتبار وی اقدام نماید. در صورت تکرار این عمل برای بار دوم حساب کاربری وی مسدود خواهد شد."

بند 6 از ماده 4 قوانین جدید اسنپ

با توجه به این بند اگر شما سفری را لغو کنید به صورت بالقوه در معرض جریمه شدن قرار خواهید گرفت. این در حالی است که در بسیاری از موارد و به دلایل مختلف از جمله تاخیر راننده سفر از طرف مسافر لغو می شود. لذا به نظر می رسد در این بند حقوق مسافر در نظر گرفته نشده است. در همین راستا خبرگذاری ایرنا مصاحبه ای را با محمد رحمانی مدیر امور حقوقی اسنپ انجام داده که در زیر بخش هایی از آن را می خوانیم.

انتقاد کاربران به قوانین جدید اسنپ

محمد رحمانی مدیر امور حقوقی اسنپ روز سه شنبه در پاسخ به انتقادات وارده به بند مذکور از قوانین شرکت اسنپ به خبرنگار ایرنا گفت: "چنین برداشتی از این بند دقیق نیست. ما در یک‌ بند (ماده 3) به کاربر اختیار دادیم و در یک ‌بند (ماده 4) هم اشاره کردیم که کاربر هم باید به تعهد خود عمل کند. آنچه قانون به آن اشاره دارد این است که وقتی مسافر درخواست سفر را ثبت کرده و راننده هم قبول کرده یک قرارداد منعقد شده و بعد از آن طرفین متعهد به انجام تعهدات خود هستند. ولی ما به‌ عنوان شرکت ارائه‌ دهنده خدمات از طریق بند دوم این اختیار را برای مسافر قائل شدیم که تنها از زمان آغاز سفر موظف به پرداخت هزینه است."

انتقاد کاربران به قوانین جدید اسنپ

لیکن مقصود ایشان از زمان آغاز سفر زمانی است که راننده در محل حاضر شده و مسافر در خودرو نشسته و شروع سفر توسط راننده درون برنامه فعال ‌شده است. آقای رحمانی در ادامه صحبت هایش گفت: "هرچند که قرارداد میان مسافر و راننده یک قرارداد خصوصی و لازم الاجراست ولی ما این حق را به مسافر داده‌ ایم که اگر قبل از شروع سفر درخواست خود را لغو کند مشمول جریمه‌ ای نخواهد شد. اما پس از شروع سفر امکان لغو آن وجود ندارد. در صورت وجود شکایتی در این فاز راننده و یا مسافر باید به پشتیبانی ما مراجعه کنند تا مورد آنها حل شود."

رحمانی قول داد که ابهام موجود در این بند به زودی برطرف شود و تاکید کرد که بر اساس قوانین جدید اسنپ تا زمانی که مسافر سوار خودرو نشده امکان لغو سفر بدون تحمل هیچ گونه خسارتی از جانب مسافر وجود دارد.

مسئولیت وسایل به جا مانده مسافر در خودرو

مشکل بعدی در بند 6 از ماده 7 قوانین جدید اسنپ است؛ بندی که به بار و وسایل همراه مسافر مربوط می شود. مطابق این بند: "در صورتی ‌که بعد از یک هفته کاربر مسافر جهت دریافت کالایی که درون خودروی درخواستی جا گذشته مستقیماً اقدام نکند راننده آن را به شرکت تحویل خواهد داد و هیچ‌گونه ادعایی از جانب کاربر مسافر مبنی بر سرقت یا نقص یا عیب کالا علیه شرکت مسموع نخواهد بود." حال سوال اینجاست که اگر مسافری به هر دلیلی تا یک هفته موفق به تماس با راننده یا شرکت اسنپ نشود تکلیف اموال او چه خواهد شد و مسئولیت آنها به عهده کیست؟

بند 6 از ماده 7 قوانین جدید اسنپ

آقای رحمانی در این باره گفت: "فکر می‌ کنم در برداشت از این بند ابهامی وجود دارد. چرا که اشاره‌ شده که تا یک هفته راننده و مسافر تحت نظر شرکت می‌ توانند با یکدیگر هماهنگ کرده تا کالای به‌ جا مانده تحویل شود. پس‌ از یک هفته راننده باید این کالا را به شرکت تحویل دهد. در آن ‌یک هفته شرکت هنوز کالا را ندیده است در نتیجه از کمیت و کیفیت آن اطلاعی ندارد. ما هیچ سنجشی روی کالا نداریم برای همین هم به مسافر می‌ گوییم سعی کنید در همان هفته کالای خود را تحویل بگیرید."

آقای رحمانی مدیر حقوقی اسنپ
جناب آقای محمد رحمانی، وکیل پایه یک دادگستری و مدیر امور حقوقی شرکت اسنپ

وی در پاسخ به این سوال که آیا ادعای کم و کاستی در کالا یا معیوب بودن آن از جانب مسافر در همان هفته اول اعلام قابل پذیرش هست یا خیر گفت: "طبیعتاً رسیدگی می ‌کنیم. با این‌ حال پس ‌از یک هفته اگر مثلاً کالایی معیوب تحویل ما شده باشد هیچ ادعا و مسئولیتی را قبول نمی ‌کنیم و در قبال کالایی که از طرف راننده پس از یک ‌هفته ‌ای که مسافر مراجعه نکرده تحویل شرکت شده است مسئولیتی نداریم."

حقوق تولیدکنندگان محتوا

با توجه به ماده 10 قوانین جدید اسنپ که در مورد حقوق تولیدکنندگان محتواست: "کاربران با ثبت فایل صوتی یا تصویری یا متنی خود درون سامانه اسنپ این حق را به اسنپ می ‌دهند که آنها را در هر مکان و هر زمانی به‌صورت دیجیتال یا چاپی برای هر نوع کاربردی منتشر کند. همچنین شرکت مجاز است حق انتشار این مطالب را به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگری منتقل کند." یکی از برداشت هایی که از این ماده میشود آن است که کاربران خواسته یا ناخواسته کلیه حقوق مادی و معنوی محتوای تولید شده خود را در اسنپ به این شرکت واگذار می‌ کنند. آیا چنین برداشتی درست است؟

ماده 10 از قوانین جدید اسنپ

رحمانی در پاسخ به این سوال گفت: "در درجه اول اکنون این بند عملا تعریف اجرایی ندارد چون ما فعلا چنین امکانی را در سامانه خود نداریم. اما در مورد آینده مقصود این است که اگر شخصی محتوایی را در سایت اسنپ آپلود کند به صورتی که در اختیار همه قرار بگیرد موضوع دیگر محرمانه نیست مگر اینکه اطلاعاتی باشد که فقط اختصاص به اسنپ دارد و فرد دیگری آن را ندیده است مثل موقعیت مکانی افراد. اسنپ به این جهت این حق را برای خود قائل شده که شاید مراجع قضایی درخواست چنین اطلاعاتی را داشته باشند. در چنین شرایطی دسترسی به اطلاعات فقط با تصمیم مراجع قضایی انجام می شود."

انتقاد کاربران به قوانین جدید اسنپ

آقای رحمانی مدیر امور حقوقی اسنپ در پاسخ به این سوال که آیا اسنپ این حق را برای خود قائل می ‌داند که در آینده از محتوای منتشر شده توسط کاربران استفاده تجاری کند یا خیر گفت: "به این شکل مطلق خیر! چون اطلاعات کاربران محرمانه است. به‌ علاوه امکان استفاده از این بند تاکنون وجود نداشته است و نگاه ما هم همیشه این بوده که در صورت محرمانه نبودن اطلاعات منتشر شده توسط کاربر منعی هم برای استفاده از آن‌ها توسط اسنپ وجود ندارد."

بنا به اظهارات آقای رحمانی هر چند بند مربوط به حقوق مصرف کننده (بند 6 ماده 4) درست است لیکن این بند جهت احترام به حقوق مصرف کننده شفاف سازی خواهد شد.

دانلود جدیدترین نسخه اپلیکیشن اسنپ از ایران اپس

دانلود برنامه اندروید از ایران اپس
 

جهت دریافت آخرین اخبار فناوری در خبرنامه ایران اپس عضو شوید:

عضویت خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه ایران اپس ایمیل خود را وارد کنید تا از پیشنهادهای ما با خبر باشید
ساخته شده توسطARForms

سرویس خبری ایران اپس به نقل از خبرگذاری ایرنا: اگر از کاربران اپلیکیشن اسنپ باشید قطعا خبر دارید که به تازگی قوانین و مقررات اسنپ تغییر پیدا کرده و از کاربران خواسته شده که از بخش درباره ما در اپلیکیشن اسنپ حتما از قوانین جدید مطلع شوند. کاری که شاید خیلی از کاربران به دلیل طولانی بودن این قوانین حوصله مطالعه آن را نداشته باشند. اما قوانین جدید چه هستند و چه ابهاماتی در آنها وجود دارد؟ شاید اشاره به تمام این ابهامات در ظرفیت این پست نباشد اما در زیر نگاهی به چند مورد از آنها خواهیم انداخت. عدم…

به این مطلب امتیاز دهید

در حاشیه تغییر قوانین اسنپ (ابهامات و سوء تفاهم ها) - 8

8

امتیاز کل

User Rating: 5 ( 1 votes)

نظر بدهید